Een tijdje geleden las ik een interview met Reinhold Würth, eigenaar van Würthgroep, een handelsonderneming op het gebied van bevestigings- en montagetechniek met 58.000 medewerkers.

Zijn geheim achter het succes van zijn onderneming: kwaliteit en een goede samenwerking met het personeel.

Reinhold: “Ik laat de mensen regelmatig weten dat ik dankbaar voor hun prestaties ben…We leven in een tijdperk dat gedirigeerd wordt door computer en televisie. De communicatie tussen mensen, zo belangrijk, wordt daardoor minder. Mensen vereenzamen, ook doordat steeds meer mensen alleen wonen. Daarom wil ik onze mensen een kleine thuisstad bieden, een plek waar ze het familiegevoel kunnen vinden.”

Als ik lees hoe Reinhold zijn onderneming en zijn medewerkers ziet, krijg ik een warm gevoel. We leven in een maatschappij waarin alles sneller gaat en waarbij de tijd om zoiets simpels als “dank u” te zeggen ontbreekt. Of men er zelfs gewoon niet aan denkt.

Ik merk het zelf ook keer op keer: communicatie is o zo belangrijk. Communicatie is echter niet gemakkelijk, omdat het zoveel meer is dan alleen ‘een boodschap’. Hoe zeg je het, hoe interpreteert de ander het, …

Geschreven communicatie is in die zin nog moeilijker en vaak onpersoonlijker.

Ja lap, dan kan ik ook maar beter ophouden met schrijven.

Begrijp je mijn punt?

  • Elke Leyman