Alles wat je doet, is een vorm van communicatie en zegt iets over wie je bent.

Neem een actuele jaarlijkse gewoonte: nu de zomer definitief voorbij is, denken bedrijven na over kerstpakketten en eindejaarsgeschenken.

Wat zeg je daarmee tegen je medewerkers? “Bedankt voor je inzet het afgelopen jaar.”

En verder? Wat zegt het over wie je bent en waar je voor staat?

Al je relaties zijn een geschenk

Ik bekijk het zo: al je relaties zijn een geschenk. Zowel de externe relaties, je klanten en leveranciers, als de interne relaties, je eigen medewerkers.

Daarom moet volgens mij in een relatiegeschenk, en dus ook bij een kerstpakket of eindejaarsgeschenk, de nadruk op de relatie liggen, niet op het geschenk.

Omdat al je relaties een geschenk zijn, is het belangrijk er goed zorg voor te dragen. Zeker in het huidige economische klimaat (externe relaties) en de veranderende arbeidsmarkt (interne relaties).

Zorgdragen, doe je op verschillende manieren: door het geven van oprechte aandacht, een schouderklopje, een kleine attentie … Het gaat om de kwaliteit, niet de kwantiteit!

Kracht van een relatiegeschenk zit in het tweedegraadsnetwerk

Net als Linkedin zegt dat hun kracht in het tweedegraadsnetwerk zit, geloof ik dat de kracht van een relatiegeschenk in het tweedegraadsnetwerk zit.

Als bedrijf heb je een relatie met elke medewerker. Als je goed zorg draagt voor die relatie, stralen je medewerkers dat uit naar hun tweedegraadsnetwerk, hun relaties: collega’s, klanten, leveranciers, producenten … Maar ook naar familie en vrienden …

En het effect daarvan komt als een boemerang naar je bedrijf terug: het is employer branding van de bovenste plank. Startend van binnenuit.

Kies daarom een eindejaarsgeschenk dat de ziel van je onderneming weerspiegelt. Zo’n geschenk brengt een gevoel teweeg. Een gevoel dat medewerkers met zich meedragen. En uitdragen naar hun relaties: het tweedegraadsnetwerk.

  • Elke Leyman